ساخت و فروش ماشین آلات
Arianzagrosmachinery
02634716952
09353038781

زاگرس ماشین کرج مشاور، طراح و سازنده ماشین آلات صنعتی (دستگاه بسته بندی، دستگاه ساشه، شیرینگ پک، میوه خشک کن، بوجاری، میکسر و…)

Search
تماس بگیرید همین حالا

تمیزکننده های میوه ها و سبزی ها

تمیزکننده میوه و سبزیعمده ترین دستگاه های تمیزکننده میوه و سبزی بدین شرح می باشند :

  • دستگاه برسی
  • دستگاه استوانه ای
  • دستگاه شناوری
  • دستگاه نوار مشبک

شست و شو دهنده ها :

شست و شو با آب ، متداول ترین روش تمیز کردن موادغذایی است. این روش بیشتر جهت جدا کردن ناخالصی های چسبیده یا گرد و خاک و بقایای حشره کش ها و سموم از میوه ها و سبزی ها به کار می رود. آبی که برای این منظور مصرف می شود باید دارای ویژگی هایی باشد که از آن جمله می توان به قابل شرب بودن، نداشتن باکتری های بیماری زا و مضر، یا کم بودن باکتری های کلیفرم موجود و یا بدون طعم بودن آن اشاره کرد. دستگاه های شست و شو با آب بسیار متنوع می باشند. عمل شست و شو ممکن است در چند مرحله صورت گیرد که این مراحل عبارتند از : خیساندن، غوطه وری و غلتیدن (به کمک هوا و با استفاده از پمپ)، پاشیدن و عمل سایش (به کمک برس های مخصوص).

تمیز کننده میوه و سبزی

در کلیه ی این عملیات باید اثر پاک کنندگی حداکثر بوده، به غذا صدمه ای وارد نشود و مصرف آب آن حداقل باشد.

خیساندن کمک موثری در عملیات بعدی شست و شو می نماید. میزان دمای آب، در خیساندن آلودگی ها بسیار موثر است و دمای آبی که برای این منظور به کار می رود به طور معمول بین 40 الی 50 درجه سانتیگراد است.

باید در نظر داشت که استفاده از آب گرم برای تمیز کردن ممکن است فساد شیمیایی و میکروبی را تسریع کند. آب مصرفی باید در فواصل لازم عوض شود در غیر این صورت اثر آلودگی آن می تواند بسیار نامطلوب باشد.

اغلب دستگاه های شست و شو دهنده جهت تمیزکننده میوه و سبزی استفاده می شود به هوای فشرده متصل بوده و به کمک آن موجب سایش بیشتر محصول به یکدیگر شده و در نتیجه ، عمل پاک شدن بهتر صورت می گیرد. برای این منظور در بعضی از دستگاه های شست و شو دهنده از پمپ استفاده می شود.

تمیز کننده میوه و سبزی

در بسیاری از موراد، فراورده های خیس خورده، هنگام عبور از روی نقاله های گردان از زیر یک سری آب فشان های قوی گذشته، همان طور که چرخ می خورند فشار قوی آب، آلودگی های خیس خورده را شسته و مواد اولیه را به طور کامل تمیز می کند. فرم آب فشان ها و جهت پاشیدن آب و فشار آن بسیار مهم می باشد. آب کم با فشار بالا اثر تمیزکنندگی بیشتری نسبت به آب زیاد با فشار پایین دارد.

فشار آب اغلب بین 40 الی 60 اتمسفر است ولی در عملیات دیگری مانند کندن پوست پیاز و غیره ممکن است از فشارهای خیلی بالا نیز استفاده شود. در یک شست و شوی کامل همه ی سطوح ماده ی اولیه باید کاملاً با آب در تماس باشند لذا در بعضی از دستگاه ها، آب فشان ها در دو ردیف، زیر و بالای کمربند قرار گرفته اند و محصول از دو طرف با فشار قوی آب شسته می شود.

تمیز کننده میوه و سبزی

در یک نوع از دستگاه های شست و شو، ماده ی اولیه در زیر آب فشان های قوی از روی برس های زبری که هر جفت آن ها به طرف یکدیگر می چرخند، گذشته، در اثر فشار آب و سایش برس ها شست و شوی کامل ایجاد می شود. به این دستگاه دستگاه شست و شو دهنده ی برسی (Brush Washer) می گویند.

دستگاه شست و شو دهنده ی برسی
                                               دستگاه شست و شو دهنده ی برسی

نوع دیگر شست و شو دهنده ها، دستگاه شست و شوی استوانه ای (Drum Washer) است که از استوانه های گردانی ساخته شده که داخل آنها علاوه بر آب فشان های قوی، موانع کوچکی مانند طاقچه، نصب شده که در حال چرخش استوانه ای، ماده ی اولیه را تا اواسط استوانه بالا برده، سپس رها می کند.

از طرف دیگر شیب مختصری که در طول دستگاه است محصول را به طرف جلو رانده، دانه ها را به هم مالیده و عمل تمیز کردن را کامل می کند. قطر این استوانه ها حدود یک متر و طول آنها بین 2 الی 8 متر است.

دستگاه شست و شوی استوانه ای
                                                        دستگاه شست و شوی استوانه ای

سبزی های برگی را داخل تانک هایی به طول 5 الی 10 متر که کف آنها توری می باشد، شست و شو می دهند. ماده ی اولیه با فشار آب فشان ها به طرف جلو رانده شده و آلودگی های آنها شسته می شود و شن و ماسه و سایر مواد خارجی از توری می گذرد. قسمتی از آب تانک ممکن است دوباره استفاده شود.

تمیز کننده میوه و سبزی

ماده ی اولیه پس از خروج از تانک با یک سری آب فشان ها آبکشی می شود. جهت شست و شوی موادی مانند نخود سبز، لوبیا سبز و … از دستگاه شست و شوی شناوری (Floatation) استفاده می شود.

اساس این دستگاه ها بر این است که فراورده ابتدا وارد قسمتی مخروطی شکل می شود که در آن آب از پایین به بالا حرکت می کند و مواد را به طرف جلو می برد ولی سنگ ریزه ها به طرف پایین مخروط حرکت کرده، در محفظه ای مخصوص جمع می شوند. محصول در بالا با مانعی برخورد کرده، با فشار آب به سطح زیر آب فرو رفته و از محفظه ی خاصی از دستگاه خارج می شود. ذرات سبک تر از لبه های اطراف ، همراه آب خارج می گردند.

با استفاده از چند مخروط متوالی دارای صفحاتی با ارتفاع های متفاوت ، می توان فراورده را به چگالی های گوناگون درجه بندی کرد. گاهی با استفاده از مواد کف کننده، خروچ مواد سبک تر را کامل تر می سازند. نخود و لوبیایی که با این روش سنگ گیری و شسته می شوند، در صورت لزوم وارد دستگاه شست و شوی استوانه ای شده و عمل شست و شوی آنها تکمیل می شود.

به منظور کاهش هزینه های ناشی از مصرف آب ، می توان آب حاصل از شست و شو را تصفیه، فیلتر و کلردار کرد و مجدداً مورد استفاده قرار داد.

تمیز کننده میوه و سبزی

دستگاه نوار مشبک بیشتر برای سبزی هایی مانند اسفناج و غیره که همراه مقداری گل و خاک خشک شده به کارخانه وارد می شوند استفاده می شود. این دستگاه از نوارهای بلند مشبک تشکیل شده اند (مثلاً به طول 8 متر و عرض یک متر) که محصول را با ارتعاشات معینی تکان می دهند. تعدادی چنگال ، محصول را در طول کمربند از هم جدا می کند. در این دستگاه خاک و خاشاک همراه محصول در اثر تکان و به هم خوردن از آن جدا شده و لای شبکه ها خارج می گردد. این عمل به شست و شوی بهتر محصول کمک می نماید.

ناخالصی های دیگر را می توان با توجه به این که در مقایسه با دانه ی گندم دارای ابعاد، شکل، سرعت پرتاب در مقابل جریان هوا، وزن مخصوص و رنگ متفاوت هستند براساس عوامل فیزیکی گوناگون از محصول جدا کرد.

دستگاه هایی که اساس جداسازی آنها بر مبنای ویژگی های فیزیکی است جزء تمیزکننده های خشک به حساب می آیند.

جهت تهیه و سفارش تمیزکننده میوه و سبزی می توانید با شماره 02634716956 و یا از طریق واتساپ با شماره 09309958589 تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)