ساخت و فروش ماشین آلات
Arianzagrosmachinery
02634716952
09353038781

زاگرس ماشین کرج مشاور، طراح و سازنده ماشین آلات صنعتی (دستگاه بسته بندی، دستگاه ساشه، شیرینگ پک، میوه خشک کن، بوجاری، میکسر و…)

Search
تماس بگیرید همین حالا

دستگاه پوست گیر موادغذایی

پوست گیری یکی از فرآیندهای ضروری در فراورش بسیاری از میوه ها و سبزی هاست. در طی این عمل، مواد ناخواسته و غیرخوراکی میوه ها و سبزی ها جدا می شود و سبب بهبود ظاهر فراورده نهایی می گردد. منظور اصلی به حداقل رساندن هزینه هاست و این هدف با کوشش در جدا شدن کمترین مقدار میوه به همراه پوست آن، صرفه جویی در انرژی، نیروی انسانی و مواد، تأمین می شود. سطح میوه ها و سبزی ها پس از جدا شدن پوست باید تمیز باشد و صدمه نبیند. پوست گیری به کمک دستگاه پوست گیر موادغذایی به روش های مختلفی صورت می گیرد که در ذیل به شرح آنها می پردازیم :

1.پوست گیری مکانیکی

در این روش ، تیغه های ثابت به سطح میوه ها و سبزی هایی که دوران می کنند فشار وارد آورده و پوست آنها را جدا می کند. بالعکس ممکن است تیغه ها متحرک و ماده ی غذایی ثابت باشد.

میوه های مورد استفاده در این دستگاه ها باید از نظر شکل و اندازه یکنواخت باشند وگرنه میزان ضایعات بالا خواهد بود. طراحی این دستگاه ها بسته به نوع ماده ی غذایی تفاوت دارد مثلاً برای سیب و گلابی روی دستگاه ها چاقوهایی تعبیه شده که به کمک یک فنر نگهداری شده و می تواند انحنای سیب را طی کند و پوست را جدا بنماید و در انتها با چرخش یک چاقوی شیاردار که در مرکز این میوه ها فرو رفته مغز آنها نیز گرفته می شود.

2.پوست گیری سایشی (Abrasion Peeling)

این روش برای سبزیجاتی مثل هویج و سیب زمینی کاربرد دارد. دستگاه دارای یک استوانه ی گردان است که جدار داخلی آن دارای ترکیبی از جنس سیلیس و کربن است که به آن کربوراندوم می گویند. استوانه می چرخد و بر اثر برخورد پوست با جدار آن سایش ایجاد می شود و پوست جدا می گردد. در این روش میوه ها باید یکنواخت باشند تا همه ی قسمت ها پوست گیری شود. ضایعات این روش بالاست و چون بعد از پوست گیری باید شست و شو داده شود در نتیجه فاضلاب هم زیاد ایجاد می شود.

مزیت این روش در این است که هزینه های انرژی و تولید کم است و دستگاه در دمای اتاق کار می کند.

پوست گیری سایشی

                                         پوست گیری سایشی

3.پوست گیری با بخار

با این روش چون با مواد شیمیایی سر و کار ندارد و احتیاج به ماشین آلات پیشرفته ای هم ندارد، روش بهتری است. دستگاه پوست گیری با بخار به دو صورت غیرمداوم و مداوم ساخته شده است.

در پوست گیر غیرپیوسته به وسیله ی بخار مقدار معینی از موادغذایی وارد یک مخزن تحت فشار می شوند که با سرعت 4 الی 6 دور در دقیقه دوران می کند. بخار با فشار زیاد (1500 کیلو پاسکال) وارد مخزن می شود و سطح تمام قطعات ماده ی غذایی در اثر دوران مخزن در معرض بخار قرار می گیرد.

مدت زمان دوران با توجه به نوع ماده ی غذایی متفاوت است. دماهای بالا سبب گرم شدن سریع سطح غذا می شود ولی پایین بودن ضریب هدایت حرارتی ماده غذایی مانع از نفوذ حرارت به داخل آن می شود لذا عمل طبخ انجام نمی گیرد در نتیجه ساختار و رنگ غذا ثابت می ماند.

آن گاه فشار را به سرعت پایین می آورند که این عمل سبب تشکیل بخار در زیر پوست می شود (بر اثر تبخیر) و پوست به طور ناگهانی جدا می شود. مقدار زیادی از مواد جدا شده همراه بخار به خارج حمل می شود و به کمک پاشش آب اجزای باقیمانده را نیز به سهولت از سطح ماده غذایی جدا می سازند.

روش پوست گیری با بخار به علت مصرف کم آب ، حداقل تلفات ماده ی غذایی، ظاهر مناسب سطح ماده ی غذایی پس از پوست کنی، عملکرد بالا و بالاخره امکان کنترل خودکار چرخه فرایند و تولید پس آب متراکمی که به آسانی دفع می شود مورد توجه روز افزون تولیدکنندگان است.

این روش برای پوست گیری هلو، آلو، سیب زمینی و …. کاربرد دارد.

پوست گیری با بخار

پوست گیری با بخار

4.پوست گیری با قلیا (Caustic Peeling)

پوست گیری با قلیا در دستگاهی به شکل استوانه انجام می گیرد، در این دستگاه ماده ی غذایی در محلول قلیایی غوطه ور شده و لایه زیر پوست آن در قلیا حل می شود و پوست سخت جدا می گردد. برای خنثی کردن سود از محلول رقیق اسیدسیتریک و اسیدفسفریک با غلظت دو درصد استفاده می شود.

چنانچه بخواهیم از سود داغ برای عمل پوست کنی استفاده کنیم دستگاه را مجهز به یک مبدل حرارتی لوله ای می نماییم. غلظت قلیا در دستگاه های پوست کنی در اثر غوطه ور شدن فرآورده در آن کاهش می یابد، برای ادامه عمل آن باید غلظت سود به طور مرتب تنظیم شود. این کار می تواند به طور خودکار انجام شود. به این ترتیب که غلظت به طور مرتب، اندازه گرفته می شود (توسط الکترود) و هنگامی که مقدار آن از حد معینی پایین تر باشد پمپی را به کار می اندازد که مقداری سود غلیظ از منبع به دستگاه پوست گیر منتقل می کند تا غلظت آن تنظیم شود.

این روش برای هلو، گلابی، سیب زمینی و … که یک لایه ی زیرپوستی قابل حل در قلیا داشته باشند قابل استفاده است. عیب این روش در تغییر رنگی است که در ماده غذایی ایجاد می کند. همچنین پوست حاصل از این روش برای خوراک دام و تهیه پکتین مناسب نیست و غیرقابل استفاده است.

محاسن این روش در این است که هزینه ی کارگر در آن اندک است ، ضایعات در این روش به حداقل می رسد، برای پوست گیری میوه ها در اندازه های مختلف عملی است. برای هر مقدار محصول قابل استفاده است، نیاز به تجهیزات پیشرفته ندارد و میوه های پوست گیری شده با این روش آراسته به نظر می رسند.

پوست گیری با قلیابرای تهیه و قیمت گیری دستگاه پوست گیر موادغذایی شما می توانید با مجموعه زاگرس ماشین کرج و شماره تماس 02634716956 یا از طریق واتساپ و شماره تماس 09309958589 تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (3 امتیاز)