ساخت و فروش ماشین آلات
Arianzagrosmachinery
02634716952
09353038781

زاگرس ماشین کرج مشاور، طراح و سازنده ماشین آلات صنعتی (دستگاه بسته بندی، دستگاه ساشه، شیرینگ پک، میوه خشک کن، بوجاری، میکسر و…)

Search
تماس بگیرید همین حالا

صافی مواد غذایی چیست؟

صافی مواد غذایی

صاف کردن تحت اثر نیروی جاذبه یک فرایند کند است و کاربرد چندانی در صنایع غذایی ندارد. لذا در عمل صاف کردن، از صافی های تحت فشار و نیز صافی های تحت خلا (ایجاد خلاء در زیر بستر صافی) استفاده می شود. در واقع عمل صاف کردن برای زلال کردن مایعات به کار می رود که در طی آن ذرات جامد موجود از مایع جدا می شود. از مواد کمک صافی که معمولاً یا به بستر اضافه می شوند و یا با ماده ی غذایی مخلوط می گردند، جهت تسهیل عمل صاف کردن استفاده می شود.

حتما بخوانید: انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات صنعتی.

صافی کردن تحت فشار (فیلتر پرس) (Pressure Filters)

دو نوع متداول صافی های تحت فشار عبارتند از :

  • صافی فشاری صفحه و قاب،
  • صافی فشاری پوسته ی خارجی و صفحه.

این فیلترها در تمام مدت کار فشار ثابتی دارند. در فیلتر پرس صفحه و قاب (Plate and frame filter press) ، پارچه یا کاغذ توسط صفحات عمودی نگه داشته می شود. مایع غذایی به داخل صافی پمپ شده و مایع از داخل پارچه عبور می کند. این مایع بر روی سطوح صفحات که شیاردار هستند جریان یافته و بالاخره از داخل مجاری و کانال های خروجی که در قسمت پایین هر صفحه هستند خارج می شوند.

صافی مواد غذایییک لایه تفاله بر روی پارچه متراکم می شود تا اینکه فضای بین صفحات پر شود. برای تمیز کردن باید صافی را باز و تفاله ها را از هم جدا کرده، البته قبل از بازکردن صافی می توان از انتهای دستگاه، صفحات را با آب شسته و باقی مانده ی تفاله را با باز کردن صافی تمیز کرد.

چه محصولاتی نیاز به صافی تحت فشار دارد؟

این دستگاه برای اکثر محصولات کاربرد دارد و هزینه ی دستگاه زیاد نیست، حفاظت و نگهداری آن آسان است ولی عیب آن این است که زمان و نیروی کار زیادی نیاز دارد. این دستگاه برای فیلتراسیون آب و تهیه ی عصاره ی میوه ها بخصوص عصاره سیب مناسب است.

در فیلتر پرس پوسته ای ورقی (Shell and leaf pressure filter) برای برطرف کردن  مشکلاتی مثل هزینه ی کارگر و عدم راحتی استفاده ی پرس صفحه ای طراحی شده است. دستگاه پرس ورقی از توری هایی که با یک لایه مواد صافی پوشیده شده است و به وسیله ی یک قاب توخالی که کانال خروج برای مایع صاف شده است، تشکیل می گردد.

توری های ورقه ای به طور افقی روی هم نگه داشته می شوند و یا اینکه به صورت عمودی در داخل یک محفظه ی فشارنده حفاظت می شوند. برخی از این دستگاه ها دارای حرکت دورانی با سرعت 1 تا 2 دور در دقیقه هستند تا تفاله ی تشکیل شده یکنواخت متراکم گردد.

دستگاه صافی مایعات برای آب میوه

مایع به داخل پوسته، با فشاری معادل 400 کیلو پاسکال (پاسکال عبارت از فشاری که توسط نیرویی معادل 1 نیوتن بر  سطحی برابر یک متر مربع اعمال می گردد) پمپ می شود. وقتی صاف سازی به اتمام رسید، مواد جامد رسوب کرده به وسیله ی باد یا شست و شو از توری جدا می شود. این دستگاه از فیلتر صفحه ای گران قیمت تر است ولی برای صاف سازی متداول مایعاتی با خواص یکسان به کار می رود. از این دستگاه در صنعت برای صاف کردن آب میوه استفاده می شود.

صافی های مجهز به سیستم خلاء

فیلترهای تحت خلاء در شرایط کاهش فشار هوا کار می کنند ولی رسوبات آن در فشار جو زدوده می شود، این قبیل صافی ها را می توان به صورت پیوسته به کار برد. فیلترهای تحت فشار به دلیل اینکه برای زدودن رسوبات تحت فشار باید کاهش پیدا کند از نوع غیرپیوسته است.

از این صافی ها در صنعت تولید قند برای تصفیه شربت (جداسازی گل از شربت) استفاده می شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان، لیست قیمت و خدمات با شماره های مجموعه زاگرس ماشین کرج به شماره 02634716956 و 09309958589 تماس حاصل فرمایید و یا از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *