ساخت و فروش ماشین آلات
Arianzagrosmachinery
02634716952
09353038781

زاگرس ماشین کرج مشاور، طراح و سازنده ماشین آلات صنعتی (دستگاه بسته بندی، دستگاه ساشه، شیرینگ پک، میوه خشک کن، بوجاری، میکسر و…)

Search
تماس بگیرید همین حالا

تمیز کننده های خشک موادغذایی

تمیز کننده های خشک موادغذایی به انواع زیر تقسیم می شوند :

  • الک بوجاری با کانال هوا
  • دیسک های دندانه دار و استوانه های تریور
  • جداکننده ی بذر علف های هرز
  • آسپیراتور
  • پوست گیر
  • آهن گیر
  • سیکلون ها

الف – بوجاری با کانال هوا :

این دستگاه برمبنای اختلاف وزن و اندازهف عمل جداسازی را انجام می دهد. این دستگاه شامل یک تغذیه کننده، دو الک، یک پنکه و یک مخزن جمع آوری می باشد. دانه از قسمت تغذیه کننده وارد و بر روی الک های لرزان ریخته می شود. بذر با اندازه ی مناسب از منافذ آن عبور کرده و دانه های بزرگ تر، کاه، چوب و سایر مواد خارجی جدا می گردند. در الک زیرین دانه های ریزتر و ماسه جمع آوری می شود. سپس دانه های سالم از قسمت پایین الک در مسیر جریان هوا قرار گرفته و براساس وزن مخصوص از سایر دانه های سبک و کاه جدا می گردند و در داخل جعبه با مخزن جمع آوری می شوند.

ب – دیسک های دندانه دار و استوانه های تریور (Trieur)

در این دستگاه، سطح دیسک ها دارای فرورفتگی و یا دندانه هایی است که دارای شکل و اندازه ی خاصی بوده، می تواند فقط دانه ی مورد نظر را در خود جای دهد. دندانه های صفحات و استوانه ها برای جدا کردن انواع ناخالصی با همدیگر متفاوت است. شیارها و دندانه های باریک برای جدا کردن ذرات گرد و کوچک تر از غله ی مورد نظر مثل بذر علف های هرز و دندانه های به اندازه ی دانه ی اصلی ، برای جدا کردن این ماده از ناخالصی هایی را که بلندتر یا کوتاه تر از ماده ی اصلی هستند ولی قطر برابر دارند را جدا کرد. مثلاً جو و چاودار بلندتر از گندم هستند و به این ترتیب جدا می شوند.

تمیز کننده های خشک موادغذایی

                                                                                                             تریور

ج – جداکننده های بذر علف های هرز :

این گروه از جداکننده ها به دو نوع طبقه بندی می شوند.

نوع اول برای جدا کردن ذراتی که دارای شکل متفاوت نسبت به دانه ی مورد نظر هستند، به کار گرفته می شوند. در این روش با معلق کردن دانه ها در استوانه ی مارپیچی بلند عمل جداسازی انجام می گیرد، در این دستگاه ذرات کروی نسبت به دانه های بیضوی و دارای اشکال دیگر، سرعت بیشتری داشته، در آخر مسیر به طور جداگانه جمع آوری می گردند.

علاوه بر این از جداکننده ی نواری مورب نیز می توان برای جدا کردن ذرات گرد و کروی استفاده کرد.

نوع دیگر این دستگاه ها که برای جدا کردن بذرهای زبر مورد استفاده قرار می گیرد براساس خاصیت ویژگی سطحی عمل می نماید. به این ترتیب که بذرهای زبر مثل بذر کتان به پارچه می چسبد و از سایر دانه ها جدا می شود. همچنین می توان بذر را مرطوب نمود. در اثر مرطوب شدن سطح دانه چسبناک می شود، سپس در ماشین جداکننده، خاک اره ی نرم روی آنها پاشیده می شود، به این ترتیب بذرها به هم می چسبند و به صورت گلوله در می آیند و توسط جریان هوا جدا می شوند. از این روش برای جدا کردن تخم بارهنگ از یونجه استفاده می شود.

جدا کننده های بذر علف های هرز جزوی از تمیز کننده های خشک موادغذایی می باشد.

د – آسپیراتور (جداکننده ی ناخالصی ها به وسیله جریان هوا) (Aspirator):

سرعت جریان و یا به عبارت دیگر سقوط یک ذره در هوای آرام بستگی به وزن مخصوص آن دارد. بنابراین ذرات کروی شکل یا مکعب در مقایسه با ذرات مسطح و پهن سرعت بیشتری دارند لذا در عمل، به جای معلق کردن ذرات در هوای ساکن، آنها را توسط هوایی با جریان معین، به حالت تعلیق در می آورند. سرعت جریان هوا را می توان طوری تنظیم کرد که ذراتی که دارای وزن مخصوص زیادی هستند پایین بیفتند و آنهایی که دارای وزن مخصوص کمی هستند به خارج پرتاب شوند و در مسیر دیگری بیفتند. با استفاده از این اصل می توان ذرات کاه، ساقه، گرد و غبار ، دانه های کوچک، بذر علف های هرز و غیره را از غلات جدا نمود.

آسپیراتوره – پوست گیر :

عمل پوست گیری در دستگاهی انجام می گیرد که از یک استوانه ی افقی یا عمودی تشکیل شده که در داخل پره هایی حول یک محور حرکت دورانی دارد. دانه ی گندم پس از ورود به این دستگاه به وسیله ی پره های متحرک داخل استوانه به شدت به شبکه ی فلزی استوانه برخورد کرده پوست و غبار از آن جدا می شود و گندم تمیز شده از داخل استوانه خارج می شود.

و – آهن گیر :

بسیار اتفاق می افتد که قطعات فلزی همراه غلات و سایر موادغذایی وارد کارخانه، سپس وارد دستگاه ها شده و باعث تخریب آنها می گردد. همچنین در اثر برخورد قطعات فلز به یکدیگر ممکن است جرقه ای زده شود و باعث آتش سوزی گردد. برای جدا کردن قطعات فلز که بیشتر از جنس آهن هستند از آهن ربایی استفاده می شود.

ز – شن گیر :

برای جدا کردن شن از جدا کننده ی لرزشی استفاده می شود. در این دستگاه گندم به طرف پایین و شن ها به طرفین رفته و خارج می شوند.

تمیز کننده های خشک موادغذایی

                                    دستگاه شن گیر

ح – سیکلون ها :

در قسمت تمیز کردن گندم و حبوبات در سیلوها، آسیاب ها و محل های بسته بندی مقدار زیادی گرد و غبار ایجاد می شود که برای سلامت کارکنان مضر بوده و باید جمع آوری شوند، برای این منظور از سیکلون استفاده می شود. این دستگاه هوای آلوده به گرد و غبار محل را گرفته و گرد و خاک آن را جدا می کند. به این ترتیب که هوای آلوده به گرد و غبار به داخل سیکلون مکیده می شود و در داخل سیکلون کم کم ذرات روی جداره سر خورده و ته نشین می شود.

تمیز کننده های خشک موادغذایی
                                                     دستگاه سیکلون

برای تهیه انواع تمیز کننده های خشک موادغذایی با شماره های زاگرس ماشین کرج با شماره 02634716956 و از طریق واتساپ با شماره 09309958589 تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)