ساخت و فروش ماشین آلات
Arianzagrosmachinery
02634716952
09353038781

زاگرس ماشین کرج مشاور، طراح و سازنده ماشین آلات صنعتی (دستگاه بسته بندی، دستگاه ساشه، شیرینگ پک، میوه خشک کن، بوجاری، میکسر و…)

Search
تماس بگیرید همین حالا

دستگاه پرس مواد غذاییدستگاه پرس مواد غذایی که مختصراً پرس نامیده می شوند در استخراج روغن ها و عصاره های میوه کاربرد دارند.

دستگاه پرس مواد غذایی  (وکیوم های غیرمداوم)

رایج ترین نوع دستگاه پرس مواد غذایی غیرمداوم زاگرس ماشین که برای فرآوری میوه مورد استفاده قرار می گیرد پرس فیلتری از نوع صفحه – قاب می باشد که توضیح آن داده شده است. پرس مخزنی ، پرس هیدرولیکی (یا قفسی) نیز از انواع پرس های غیرمداوم محسوب می شوند.

پرس مخزنی متشکل از یک استوانه ی افقی است که از طرف داخل با غشایی به دو قسمت تقسیم شده است. در طول یک چرخه ی تراکم 1.5 ساعته که به طور خودکار کنترل می شود، پالپ میوه را از طریق مجرای جانبی وارد دستگاه می کنند و بر روی یک طرف غشا قرار می دهند و هوای فشرده برطرف دیگر غشا اعمال می شود.

آب میوه از طریق مجاری به خارج از دستگاه جریان می یابد. وقتی عمل فشردن کامل گردید، مخزن می چرخد تا این که تفاله ی میوه کنده شده و از دستگاه خارج گردد. اگر عمل فشردن به آرامی انجام گیرد، آب میوه ی مرغوبی به دست می آید.

حتما بخوانید: قیمت دستگاه بسته بندی .

در پرس های هیدرولیک که ظرفیت بارگیری تا 2 تن دارند، پالپ داخل یک استوانه ی فلزی مشبک عمودی یا یک مخزن قفسی شکاف دار، در داخل کیسه های پارچه ای قرار داده می شود.

یک صفحه ی فشارنده بر روی قسمت بالای پالپ انباشته شده قرار گرفته و فشار به تدریج به وسیله ی نیروی هیدرولیک افزایش می یابد. عصاره از طریق منافذ یا درزهای قفس به بیرون نفوذ می کند و در قسمت پایین دستگاه جمع آوری می شود.

این دستگاه برای استخراج آب انگور و برای استخراج روغن در مقیاس کوچک کاربرد دارد. مزیت این دستگاه در این است که می توان بر فشار ایجاد شده نظارت داشت و ضمناً به طور نیمه خودکار برای کاهش هزینه ی کارگر قابل تنظیم است.

وکیوم های مداوم برای پرس مواد غذایی

انواع مختلفی از پرس های مداوم در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. پرس نواری (Belt Press) در صنایع آب میوه، پرس مارپیچی (Screw press) در صنایع آب میوه و استخراج روغن و پرس های غلتکی (Roller Press) در فرآوری تولید قند از نیشکر مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه پرس مواد غذاییاز پرس های نواری، آب میوه مرغوب با بازدهی بالا حاصل می شود. این نوع دستگاه متشکل از یک نوار پیوسته از جنس ترکیب کرباس و پلاستیک است. نوار تحت فشار از روی دو استوانه ی توخالی فولادی که یکی از آنها مشبک است عبور می کند. میوه ی پالپ شده به طرف داخل نوار وارد می شود و بین نوار و استوانه ی مشبک تحت فشار قرار می گیرد. آب میوه از درون شبکه ها جاری می شود و تفاله ی پیرامون نوار به حرکت درآمده و به وسیله ی یک کاردک تراشیده می شود. عیب اصلی این دستگاه بهای زیاد و مشکلات نگهداری و نظافت آن است.

ماشین وکیوم

پرس مارپیچی بیشتر در صنایع روغن کشی کاربرد دارد. این دستگاه از یک استوانه فلزی افقی (بشکه) که داخل آن یک مارپیچ از جنس فولاد ضدزنگ نصب شده تشکیل یافته است. قطر مارپیچ پرس هرچه به قسمت تخلیه می رود کمتر می شود تا فشاری که بر پالپ وارد می شود زیادتر گردد. بخش انتهایی استوانه سوراخ دار است تا مایع حاصل از سوراخ ها خارج شود. تفاله از طریق یک دریچه ی تخلیه دفع می شود. فشار داخل استوانه را با تنظیم قطر دریچه ی تخلیه تنظیم می کنند.

دستگاه پرس مواد غذایی

در استخراج آب میوه، استوانه را با جریان آب سرد، سرد می کنند تا از اثرات حرارت حاصل از اصطحکاک که در نتیجه ی حرکت غذا در دستگاه تولید می شود، کاسته شود چون گرما اثرات نامطلوبی بر طعم و بوی عصاره ی میوه برجا می گذارد. تفاله ی باقی مانده در آب میوه حاصل از این دستگاه بیشتر از پرس نواری است.

پرس های پیچی غالباً در استخراج روغن به کار می روند. زیرا حرارت حاصل، سبب کاهش ویسکوزیته ی روغن می شود. در برخی از دستگاه ها، استوانه را به وسیله ی گرم کن هایی حرارت می دهند تا بازدهی استخراج افزایش یابد.

وکیوم کردن

در پرس های غلتکی ، خمیر میوه را بین غلتک های فلزی شیاردار وارد می کنند. براثر فشار وارد بر خمیر (پالپ)، آب میوه در طول شیارها و بر روی غلتک جریان می یابد و در یک مخزن ذخیره جمع آوری می شود. مواد جامد موجود در آب میوه را با یک تیغه جدا می کنند. در یک نوع دستگاه اصلاح شده، از یک غلتک توخالی سوراخ دار که با پارچه ی صافی پوشانده شده است و فشار داخل آن را کمتر از فشار محیط نگاه می دارند استفاده می کنند. مایع پس از عبور از پارچه به داخل غلتک منتقل و آنگاه خارج می شود. تفاله ی باقی مانده را نیز نظیر سیستم قبلی دفع می کنند.

جهت دریافت مشاوره رایگان، لیست قیمت و همچنین سفارش ماشین آلات صنایع غذایی مجموعه زاگرس ماشین کرج با ما از طریق شماره تماس های 02634716956 و 09309958589 از طریق تماس تلفنی یا واتساپ در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)