ساخت و فروش ماشین آلات
Arianzagrosmachinery
02634716952
09353038781

زاگرس ماشین کرج مشاور، طراح و سازنده ماشین آلات صنعتی (دستگاه بسته بندی، دستگاه ساشه، شیرینگ پک، میوه خشک کن، بوجاری، میکسر و…)

Search
تماس بگیرید همین حالا

دیگ های پختدیگ های پخت (چلو پز یا دیگ پلوپز صنعتی)

فرایندهای حرارتی با اهداف متفاوتی انجام می گیرند. هدف از پختن تبدیل ماده ی اولیه ی خام به فراورده ی پخته می باشد که این کار توسط دیگ های پخت صنعتی نیز انجام می شود. در این فرایند ، امکان افزایش مدت زمان نگهداری در اثر از بین رفتن بخش اعظم آنزیم ها و نیز میکروب های موجود در مواد غذایی مشروط به اینکه آلودگی بعدی ایجاد نشود نیز وجود دارد اما تاثیر عمده، نرم شدن بافت محصول، تغییر عطر و طعم و افزایش قابلیت هضم غذا می باشد.

دیگ های پخت در خط تولید چیپس با این نوع دیگ چلو پز یا دیگ پلوپز صنعتی متفاوت هستند!

به طور کلی دیگ های پخت به سه دسته تقسیم می شوند که به شرح آن ها می پردازیم :

دیگ های پختی که در فشار اتمسفر کار می کنند

ساده ترین دیگ پخت صنعتی ، دیگ پخت روباز است که از آن برای تهیه ی شربت، آب نمک، مربا و پاستوریزه کردن شیر و خامه و پخت موادغذایی غیرحساس حرارت و … استفاده می شود. جنس این دیگ ها از استیل ضدزنگ است. این دیگ ها که به شکل نیمه کروی هستند به روش های مختلفی گرم می شوند. ممکن است به طور مستقیم به وسیله ی گاز یا انرژی الکتریکی و یا به صورت غیرمستقیم با بخاری که از درون یک دسته لوله ی واقع در داخل دیگ یا از میان پوشش خارجی دیگ، عبور می کند، گرم شوند.

در این دستگاه ها، سرعت انتقال حرارت پایین ، بازدهی انرژی نیز پایین است و به غذاهای حساس به حرارت آسیب می رسد. اما حسن این دیگ ها در این است که بهای اندکی دارند و ساخت و تعمیرات آنها ساده است و در مواردی به کار می روند که تولید محصولات متنوعی مورد نیاز و میزان تولید کم یا متغیر است. بنابراین کاربرد وسیعی در تهیه موادی مثل سس و مربا دارند. در نهایت می توانید از دستگاه ساشه مایعات برای بسته بندی سس های تک نفره، مربای یک نفره و… استفاده نمائید.

دیگ های پختی که با خلا کار می کنند

برای پخت مواد غذایی حساس به حرارت (مثل مربا، رب و …) از دیگ های تحت شرایط خلا استفاده می شود. در این دیگ ها به کمک پمپ خلاء ، شرایط خلاء را ایجاد می کنیم. در نتیجه ماده ی غذایی در دمای پایین تر به جوش می آید و عمل پخت در دمای پایین تر صورت می گیرد در نتیجه به کیفیت ماده ی غذایی کمتر صدمه می زند. برای این که انتقال حرارت بهتر صورت گیرد از همزن در این دیگ ها استفاده می شود.

این دیگ ها را به صورت مداوم نیز می توان درآورد به این ترتیب که بخارات حاصل از تبخیر یک دیگ صنعتی را توسط لوله های عایق بندی شده به دیگ بعدی منتقل کرد. به این ترتیب از اتلاف انرژی می توان جلوگیری کرد.

دیگ های پختی که تحت فشار کار می کنند

همان طور که قبلاً در مقاله “ریتورت” اشاره کردیم، به آن ها دیگ پخت صنعتی هم می گویند. این دیگ ها برای مواد غذایی بسته بندی شده استفاده می شود که سبب پخت و استریل شدن آنها می گردد.

قیمت دیگ های پخت صنعتی

جهت دریافت مشاوره رایگان هم اکنون می توانید با شماره تماس های مجموعه زاگرس ماشین کرج 02634716956 و 09309958589 در تماس باشید و یا از طریق واتساپ در ارتباط باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *