ساخت و فروش ماشین آلات
Arianzagrosmachinery
02634716952
09353038781

زاگرس ماشین کرج مشاور، طراح و سازنده ماشین آلات صنعتی (دستگاه بسته بندی، دستگاه ساشه، شیرینگ پک، میوه خشک کن، بوجاری، میکسر و…)

Search
تماس بگیرید همین حالا

دستگاه های پرکن | انواع دستگاه پرکن

یکی از انواع مختلف دستگاه های بسته بندی، انواع دستگاه های پرکن هستند. این ماشین آلات پرکن مدلی از دستگاه ها می باشند که عملیات لازم برای پرکردن ظروف محصول را انجام می دهند. با توجه به تنوع ظروف و بسته های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی ممکن است عملیات پر کردن در بطری، قوطی، کیسه پرکن ، بشکه، کارتن و… انجام شود.

دستگاه های پرکن

انواع دستگاه پرکن

عمل پر کردن در بسیاری موارد به صورت خودکار و اتوماتیک توسط انواع دستگاه پرکن انجام می شود؛ و فقط برای فراورده هایی که شکل و اندازه یکنواختی ندارند از روش های دستی استفاده می شود. دستگاه های پرکن اتوماتیک بسیار متنوع اند و بسته به نوع فراورده با یکدیگر فرق می کنند. آنچه در زیر آمده است بعضی از پرکن های متداول در صنعت است که با این نوع دستگاه بسته بندی آشنا می شویم.

انواع دستگاه پرکن کیسه پرکن گرانولی و پودری پرکن مایعات دستگاه پرکن ساشه ای دستگاه قوطی پرکن قیمت دستگاه پرکن توزین دار پرکن حجمی و...

انواع دستگاه های پرکن شامل موارد زیر هستند:

قیمت دستگاه های پرکن

جهت سفارش و استعلام لیست قیمت دستگاه پرکن می توانید با شماره های مجموعه زاگرس ماشین کرج با شماره های 02634716956 و 09353038781 تماس حاصل فرمایید یا از طریق واتساپ در ارتباط باشید. قیمت دستگاه بسته بندی در این مرکز بسیار مقرون و به صرفه می باشد. تمامی دستگاه های پر کن علاوه بر کیفیت بالا و قیمت ارزان که دارند؛ شامل 18 ماه گارانتی بدون قید و شرط و 15 سال خدمات پس از فروش و تضمین رضایت مشتری هستند.

دستگاه پرکن حجمی یا پیستونی : (Measured Dosing Filing)

برای پرکردن قوطی ها و شیشه های درب گشاد از مواد نسبتا غلیظ یا پودری، مانند رب، مربا، غذای کودک و یا پودر شیر خشک ممکن است از پرکن های پیستونی استفاده نمود؛ که در این صورت ظروف را تک تک و یا چند ظرف را با هم پر می کنند.

مکانیسم کار و عملکرد دستگاه های پرکن به صورت یک سیلندر و پیستون می باشد.

هنگامی که ظرف دقیقا به محل پر کردن می رسد دریچه ی تحویل دهنده ماده ی غذایی باز شده، دریچه ی ذخیره بسته می شود و با حرکت برگشت پیستون، ماده ی غذایی به داخل ظرف تخلیه می شود. با حرکت بعدی پیستون، دریچه تحویل دهنده بسته و دریچه ی ذخیره باز می شود. به این طریق پیستون برای پر کردن بعدی آماده می شود.

انواع دستگاه پرکن کیسه

دستگاه کیسه پرکن دارای انواع مختلفی از مدل ها می باشد. این دستگاه های پرکن برای بسته بندی کیسه های حجمی، وزنی، سلفونی، کوچک، بزرگ و… از مواد پودری، مایعات، گرانول استفاده می شود. انواع دستگاه های کیسه پرکن شامل ماشین آلات زیر هستند:

  • دستگاه کیسه پرکن توزین دار
  • دستگاه کیسه پرکن حجمی
  • دستگاه کیسه پرکن پودری
  • دستگاه کیسه پرکن گرانولی و…
دستگاه کیسه پرکن

دستگاه پرکن مدل فنجانی (Flask Fillers)

در این پرکن، ابتدا فنجان ها محصول را از قیف ذخیره دریافت کرده و پر می شوند و سپس محتوی خود را برای پرکردن بسته ماده غذایی تخلیه می کنند. این پرکن برای محصولات پودری و دانه ریز و همچنین فراورده هایی مثل نخودفرنگی قابل استفاده است.

انواع دستگاه پرکن قوطی

دستگاه قوطی پرکن از محصبوب ترین نمون مدل های انواع دستگاه پرکن می باشد. این دستگاه برای پرکردن مواد پودری، مایعات، گرانول، حبوبات، خشکبار، شکر، نمک، پرکن ادویه و… در قوطی های پلاستیکی، شیشه ای، فلزی و… می باشد.

دستگاه های پرکن مدل مته ای (Auger Fillers)

دستگاه پرکن مته ای

این پرکن که برای محصولات پودری و دانه ریز استفاده می شود نوعی کیسه پرکن حجمی است. یک مارپیچ در قسمت پایین قیف حاوی محصول دانه ریز قرار گرفته و عمل پر کردن را انجام می دهد. تعداد چرخش های مارپیچ مقدار ماده جهت پر کردن را مشخص می کنند.

غیر از موارد فوق، پرکن های دیگری نیز در صنعت رایج است از جمله پرکن های وزنی که هم برای مواد مایع و هم پودری قابل استفاده است. در پرکن های وزنی، مواد با وزن مشخص وارد ظرف می شوند.

دستگاه پرکن مایعات رقیق و غلیظ مانند آبلیمو و سس مایونز که در شیشه های درب تنگ پر میشود کاربرد دارد. مکانیسم عمل به این ترتیب است که هوای داخل شیشه ها از روزنه های کنار پرکن مکیده شده و فراورده را، از مجرای وسطی شیشه به طور یکنواخت پر می کند.

ماشین دوخت (Sealing Machine)

دوخت ها حساس ترین قسمت یک بسته می باشند و دوخت ناقص طول عمر انباری مواد غذایی را کمتر می کند. ماشین هایی که عملیات، دربندی را در بسته بندی مواد غذایی انجام می دهند بسیار متنوع اند که در ذیل به مهم ترین آنها اشاره می شود.

دربندی قوطی

عمل دربندی قوطی ها توسط دستگاه دربند (Seamer) صورت می گیرد. قوطی های غذا پس از پرشدن و عمل تخلیه ی هوا فورا در بندی می شوند. عمل تخلیه ی هوا به روش های مختلفی صورت می گیرد. در زیر یک دستگاه اگزاستر با آب داغ نشان داده شده است، که در آن قوطی های پرشده از دربندی از آب داغ عبور کرده و دمای آن بالا رفته و گازهای آن خارج می شود.

درب بندی بطری های شیشه ای

عمل درب بندی بطری های شیشه ای توسط دستگاه درب بند و یا با ماشین های نیمه خودکار و تمام خودکار صورت می گیرد.

دستگاه پرکن و درب بند شیشه و قوطی

بستن ظروف انعطاف پذیر

مواد ترموپلاستیک که ترکیب اصلی پوشش هاست پس از حرارت دادن نرم و ذوب شده و پس از سرد شدن دوباره سخت می شوند. به کمک ماشین دوخت حرارتی می توان عمل دوخت پوشش ها را انجام داد. این مدل دستگاه های پرکن دارای فک هایی هستند که با جریان برق گرم شده و سپس با فشار بر روی فیلم، دوخت حرارتی را انجام می دهند. در ماشین های جدید به جای جریان برق از راه های دیگری عمل گرم کردن را انجام می دهند.

در این ماشین ها به جای فک هایی که با جریان برق گرم می شوند از الکترودهایی استفاده می شود که موجب ایجاد گرما بین سطوح داخلی فیلم می شود. به طوری که سطوح خارجی فیلم از حد معینی بیشتر گرم نمی شوند. در نتیجه فیلم ها به الکترود نمی چسبد (در نوع اول فیلم به فک ها می چسبید) به ماشین های نوع دوم، ماشین های دوخت با فرکانس بالا می گویند.

ماشین های نوع اول برای دوخت لفاف هایی از جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن و ماشین های با فرکانس بالا برای دوخت لفاف هایی از جنس پلی وینیل کلراید و استات سلولز مناسب هستند.

ممکن است عملیات دوخت توسط درزگیرها هم صورت بگیرد که دارای انواع متعددی هستند. یک نوع آن که درزگیر چسبی (دربندی سرد) نام دارد برای بسته های محصولات حساس در برابر گرما به کار می رود (مثل شکلات، بستنی، بیسکویت با روکش شکلات) که در این روش به کمک چسب عمل دوخت انجام می گیرد.

ماشین شکل دهنده، پرکننده و دوخت بسته های غذایی (FFS)

طیف وسیعی از ماشین ها در این گروه قرار می گیرند و نوعی دستگاه پرکن می باشند. وجه اشتراک همه ی آنها در این است که عملیات ساختن بسته، پرکردن و دوخت و دربندی در آنها به طور همزمان در یک دستگاه انجام می شود. و با توجه به طرح دستگاه و نوع بسته ای که ایجاد میشود این ماشین ها به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت است از :

دستگاه پر کن مدل FFS عمودی:

در این ماشین ها یک حلقه از مواد قابل انعطاف به کار برده می شود (کاغذ، فیلم یا فویل) که آن را به صورت لوله در آورده، سپس درز آن را می دوزند و در یک تناوب منظم آن را پر می کنند و یا آن را از طول تا می زنند و درز آن را در گوشه ی راست می بندند تا یک پاکت شکل بگیرد، سپس پرشده و چسبانده می شود. وجه اشتراک این ماشین ها، حالت عمودی دستگاه برای ساخت، پرکردن و دربندی آن است. با توجه به نوع بسته ای که در نهایت تولید می شود ماشین های مختلفی در این گروه قرار می گیرند که یکی از مهم ترین آنها ماشین تتراپک است.

دستگاه تتراپک : (Tetra Pack)

دستگاه تتراپک دستگاه پرکن پاکت مایعات و آب میوه پرکن پاکت شیر و...

این دستگاه پرکن مایعات که برای بسته بندی شیر، آب میوه و … به کار می رود می تواند به صورت اسپتیک عمل شکل دادن بسته، پرکردن و دربندی را انجام دهد. جنس بسته می تواند از مواد پلی اتیلن و لفاف آلومینیوم باشد. ابتدا رول بسته بندی قبل از فرم گرفتن به داخل آب اکسیژنه ۳۰ درصد وارد و غوطه ور می شود، سپس بعد از این مرحله آب اکسیژنه اضافی از آن تبخیر می شود. بعد ظرف شکل گرفته و عمل پر کردن انجام می گیرد و در نهایت دوخت نهایی (بستن ظرف) انجام می گیرد. به این ترتیب یک بسته چهار سطحی به دست می آید که به نام تتراپک موسوم است.

نوع دیگر ماشین های FFS عمودی برای بسته بندی محصولاتی نظیر مواد دانه ریز، پودری، تنقلات نظیر پفک و بیسکویت به کار می رود.

ماشین فلوپک برای بسته بندی محصولاتی نظیر بیسکویت، شکلات، آبنبات و … به کار می رود. ماشین فلوپک به صورت افقی نیز وجود دارد.

ماشین ترموفورمینگ (ThermoForming)

وجه تمایز این سیستم با روش های دیگر استفاده از حرارت جهت نرم کردن و شکل دهی ظرف است. کاربرد این دستگاه پرکن در تهیه ی موادغذایی بسته بندی شده در ظروف یکنفره می باشد. ظروفی مثل سلفون، لیوان، کاسه و…

ماشین مدل FFS افقی:

این مدل دستگاه های پرکن نقاط مشترک زیادی با ماشین های FFS عمودی دارند و سه عمل اصلی ساختن بسته، پرکردن محصول داخل بسته و دوخت درب بسته را با هم انجام می دهند. با این تفاوت که لفاف پس از باز شدن از تیوپ به طرف یک محل افقی (جایی که عملیات بعدی صورت می گیرد) کشیده می شود و عملیات بسته بندی در یک سطح افقی صورت می گیرد.

به طور کلی در ماشین های افقی، محصول مسافت کمتری را جهت قرار گرفتن در بسته طی می کند بنابراین جهت غذاهای چسبناک مناسب ترند. ماشین های عمودی قیمت کمتری داشته و فضای کمتری را از کف سالن اشغال می کنند. دو نوع از ماشین های FFS افقی ماشین ترموفورمینگ و ماشین کیسه ساز است.

انواع دستگاه پرکن ساشه ای

این دستگاه به صورت مایع، پودری و گرانول می باشد و برای پر کردن مواد مختلف در بسته بندی های تک نفره (ساشه ای) استفاده می شود. این دستگاه دارای انواع مدل های مختلف می باشد که زاگرس ماشین یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین سازندگان این دستگاه پرکن می باشد.

دستگاه ساشه زاگرس ماشین 4 دستگاه ساشه پودری دستگاه ساشه مایعات دستگاه ساشه گرانولی و پودر اتوماتیک برای بسته بندی محصولات تک نفره

انواع مختلف آن عبارتند از:

دستگاه ساشه پودری:

از آن برای تولید و بسته بندی ساشه های پودری تک نفره مثل نسکافه، سماق، نمک و… استفاده می شود.

دستگاه ساشه مایعات:

برای بسته بندی تک نفره محصولات مایع غلیظ و رقیق مثل سس، عسل، آبلیمو و… استفاده می شود.

دستگاه ساشه گرانولی:

از آن برای بسته بندی کردن مواد گرانولی مثل خشکبار و… به صورت تکنفره استفاده می شود.

کلام آخر

دستگاه های پرکن دارای مدل ها و نمونه های مختلفی هستند که هرکدام از آن ها دارای ویژگی ها و عملکرد خاص خودش است. برای انتخاب بهترین مدل ها مناسب کسب و کار و خط تولید شما می توانید از ما مشاوره تخصصی و رایگان دریافت کنید. جهت استعلام قیمت دستگاه پرکن در مدل های مختلف حجمی، دستگاه پرکن صنعتی و پرکن های خانگی، دستگاه پرکن توزین دار و دستی و… با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

ماشین آلات پرکن
ماشین آلات پرکن

ماشین آلات پرکن

Previous slide Next slide Pinterest Twitter Instagram جهت سفارش و استعلام قیمت ماشین آلات پرکن می توانید همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید و

مشاهده محصول »
5/5 - (1 امتیاز)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *